De Rijbewijsrevolutie

January 14th, 2004

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Karla Peijs heeft een boeiende brief geschreven over wat zo mooi de Rijbewijsrevolutie genoemd wordt.
Er komt een nieuw rijbewijs op creditcardformaat, het puntensysteem gaat voor iedereen gelden, als 17-jarige mag je al rijles nemen, er komt een rijbewijs voor brommobieltjes.
Geen heel slechte ideeen, al zou ik liever zien dat het paspoort op zo’n manier zou worden uitgebreid dat je em ook kunt gebruiken als rij- of inentingsbewijs. Al die verschillende pasjes en papiertjes zijn alleen maar lastig.

Waar tot nu toe wel veel mensen over struikelen, en wat ook mij niet lekker zit, is de aangekondigde verhoging van de leeftijd waarop iemand brommer mag gaan rijden.
Het is de bedoeling dat je pas op een bromfiets mag kruipen als je ouder bent dan 17.
De aanleiding daarvoor is het grote aantal 16-jarigen dat een verkeersongeluk krijgt. Scheelt per jaar 28 doden en 1174 ziekenhuisgewonden, volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Ik vraag me alleen af hoe die lui aan deze cijfers komen. Hopelijk geen praktijkonderzoek.
Ongetwijfeld maken jonge mensen meer ongelukken dan oudere, en dat komt niet alleen door een gebrek aan ervaring, maar ook door een wat onstuimiger manier van leven.

Ik denk alleen niet dat dit een goede oplossing is. Brommerrijden is al een stuk gevaarlijker en onprettiger geworden sinds bromfietsen binnen de stad zijn verbannen naar rijstroken met auto’s en vrachtwagens die genadeloos 50 (of harder) rijden, terwijl van de brommeraar geeist wordt niet harder te rijden dan 25.
Het vreemde is dat snorfietsers nog wel op het fietspad mogen, terwijl ook voor hen een maximumsnelheid van 25 km/h geldt.

Er is nog altijd geen verplichte periodieke keuring voor bromfietsen en ook geen fatsoenlijke registratie. Er komt wel een bromfietskenteken, maar het is nog maar de vraag of dat een verbetering zal zijn.
Binnen Europa zijn er een aantal landen waar je al als 14-jarige brommer mag rijden, en dat lijkt me helemaal geen slecht idee, als er tenminste wordt gezorgd voor een goede voorbereiding in de vorm van een rijbewijs die bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte, een verplichte periodieke bromfietskeuring, betere registratie van bromfiets en bestuurder (bijvoorbeeld met RFID-tags), een verhoging van de maximumsnelheid naar 60 km/h, zodat het snelheidsverschil tussen auto en brommer binnen de stad verdwijnt, en een goede controle op dit alles. Je hebt tenslotte niks aan regels als je ze niet na hoeft te komen.

Eigenlijk ben ik bang dat het plan van Peijs er vooral voor zal zorgen dat je als 17-jarige geen brommer meer aan zult schaffen, maar direkt voor een auto gaat. Je mag dan tenslotte al beginnen met lessen. Dat ene jaar wachten is niet meer zo moeilijk en spaart veel geld uit.
Dan maar geen kranten of pizza’s bezorgen en een baantje op fietsafstand zoeken.
Geen ramp, maar op die manier druk je een groep mensen die tot voor kort werden aagesproken als ‘jongvolwassene’ terug in de kinderhoek.
Peijs schrijft zelfs ‘Voor mij weegt zwaar dat het hier om minderjarigen gaat’ wanneer heer verweten wordt de vrijheid van 16-jarigen in te perken.
Grote mensen mogen blijkbaar wel spelen met apparaten die benzine gebruiken, daarmee hard en asociaal rijden, dubbelparkeren, smog en files veroorzaken en interessant doen, maar iemand van 16 moet nog maar een jaartje blijven fietsen. Als het even kan met een oranje vlaggetje aan de bagagedrager.

Share

Leave a Reply